Een super vrijdag! - Reisverslag uit Kokstad, Zuid-Afrika van Maaike Schreur - WaarBenJij.nu Een super vrijdag! - Reisverslag uit Kokstad, Zuid-Afrika van Maaike Schreur - WaarBenJij.nu

Een super vrijdag!

Blijf op de hoogte en volg Maaike

18 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kokstad

Vrijdag was een van de bijzonderste dagen tot nu toe. Op Charlton kwamen twee vrouwen, zij waren een tandarts en een tandartsassistente. Het bleek National Health day te zijn. De tandarts legde al haar tangen en stokjes en spulletjes op een tafel neer. De kinderen van grade R waren eerst aan de beurt. Ze stonden allemaal in de rij. Kinderen waar niks mee aan de hand was mochten naar buiten. De kinderen die een gaatje hadden moesten even wachten totdat alle kinderen van grade R waren geweest. Daarna kregen die kinderen een hele grote spuit, nog een hele ouderwetse ijzeren spuit in hun mond. De meeste kinderen gaven geen kik. Ik was zo onder de indruk. De verdoving van de kinderen werkte binnen een paar minuten. Daarna moesten ze allemaal een voor een op een plastic stoel zitten met hun mond open. De tandarts trok zonder moeite de tanden eruit. Ook als de kinderen maar een klein gaatje hadden werd de tand er zonder twijfel uitgetrokken. Bij veel kinderen bloedde het heel erg. Ze kregen een klein gaasje waar ze op moesten bijten. Bij sommige kinderen moest ik echt even wegkijken.
Iets later kwamen er vele vrouwelijke doctoren binnen. In totaal 7. Allemaal hadden ze een andere functie. Twee vrouwen wogen de kinderen en namen de maten van de armpjes op om te zien of ze ondergewicht hadden. Twee vrouwen waren psychologen die de kinderen vragen stelden over de thuissituatie. De vragen gingen vooral over misbruik en mishandeling. Twee andere vrouwen controleerden de mond, het evenwicht, de luchtwegen en de oren. En een andere vrouw testte de ogen van de kinderen. Ik vond het een van de meest geweldige dingen om mee te maken op deze school. Het was zo interessant om gesprekken te voeren met de doctoren en om te zien wat ze allemaal met de kinderen deden.
Nadat de doctoren en de tandarts wegwaren begonnen Tim en ik de kinderen te schminken. Iedereen kreeg een hartje op zijn of haar wang. Ze mochten zelf kiezen welke kleur. We begonnen bij Grade R en gingen steeds een grade omhoog. Bij grade R tilde Tim een van de kinderen op zijn schoot zodat hij beter bij haar wang kon. En ja hoor, deze leerling had in zijn broek geplast dus was Tim zijn broek helemaal nat. Gigantisch hilarisch natuurlijk.
Alle kinderen mochten een ballon uitkiezen als afscheidspresentje.
Na het schminken en de ballonnen zongen grade 5 tot en met 7 zongen prachtige liederen voor ons. Ik kreeg er kippenvel van! Het was onbeschrijfelijk mooi om te zien en te horen. We hebben ze na afloop een groot applaus gegeven. Echt een super dag!
Vandaag zijn we voor het eerst op Ntambanane geweest. Best wennen hier. Ook bij de boerin en de boer is het weer wennen. Ze zijn allemaal heel erg aardig gelukkig. We werden wel gewaarschuwd voor giftige slangen. Daar zitten er waarschijnlijk nogal veel van hier..

Ik vind het echt super om al jullie reacties te lezen!!!

• 18 Februari 2013 - 21:23

Henriette:

Je maakt veel mee Maaike!!
    Vind het zo leuk om mee te lezen. Zo blijf je toch een
    beetje van elkaar op de hoogte!!

Hoe lang ben je daar nog??

• 18 Februari 2013 - 21:53

Monique En Henjo:

Hey Maaike

Leuk om al die verslagen te lezen. Zo te lezen al veel gezien en meegemaakt.
    En fijn dat je het naar je zin hebt. Veel plezier daar nog de komende tijd we houden je avonturen in de gate

Groetjes monique en henjo

• 18 Februari 2013 - 22:39

Jony :

Hey maaike!
    Echt heel leuk om je verhalen te lezen! En mooie fotos heb je er bij!
    Fijn dat je het naar je zin hebt is toch een hele omslag! Vind het echt knap van je!
    Bij mij kriebelt het nu ook steeds meer om ooit een x die kant op te gaan!
    Zo te lezen is het een hele ervaring veel plezier en suc6 nog de aankomende weken!
    Liefs jony

• 18 Februari 2013 - 23:10

Roeli Steenbergen:

Hoi Maaike,
    Wat maak jij wat mee zeg! Wat leuk al jouw verhalen te lezen.Wat fijn dat je het naar je zin hebt.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag !

Groetjes, Roeli.

• 19 Februari 2013 - 10:40

Moontje:

Ojeeeeeee, ik zie je al staan (of eigenlijk liggen....) met al dat bloed :)
    Net wat voor jou he ?
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat je die kinderen daar nog een groot plezier doet met een ballon is ook hartstikke mooi !
    Maak er nog een mooie tijd van !
    Hieronder even een berichtje van Denise en Jasmijn:

Hallo maake is het daar leuk? Trouwens ik ben jasmijn en Denise heeft bij mij geslapen fanagt.

Hoi Maaike kusje van Denise

• 19 Februari 2013 - 13:53

Oma Van Der Hoek:

Hallo Maaike,

Ik vind het mooi dat je het daar naar je zin hebt.
    Afgelopen zondag ben ik nog bij je broer op verjaardag geweest met je pa en ma.
    Verder heb ik niet zoveel nieuws.
    Veel plezier nog,
    Groeten van Oma

• 19 Februari 2013 - 20:19

Diny:

Wat gaat het daar anders dan hier. Wat hebben we het hier dan toch goed.
    Hoop dat je het op je nieuwe plek ook naar de zin hebt.
    Groetjes alweer vanuit Oostenrijk, Jan en Diny.

Hallo Maaike,
    Het lijkt me heel erg mooi daar hoor.
    Geniet er maar heel erg veel van.
    Vind je eigenlijk die giftige slangen erg eng?
    Heel erg veel groetjes van Romy(ook uit Oostenrijk)

• 19 Februari 2013 - 21:48

Ingrid MensinkNek:

Stoere nicht ben je toch! Goed hoor. Bedankt voor de mooie verhalen.
    Groet Ingrid